Menu
- Nasze programy
- Nasz ramowy rozkład dnia
- Nasza oferta zajęć
- Nasza Rada
Rodziców
- Nasze aktualności
- Nasze osiągnięcia
- Nasza historia
- Regulamin rekrutacji
do Przedszkola Miejskiego nr 3 w Lipnie
- Wybieramy patrona
- Konkurs recytatorski
Nasze grupy
- Grupa młodsza
- Grupa starsza
....................................................................
....................................................................
Nasze aktualności
,,JESTEM W GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ” - PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 3 IM. DOROTY GELLNER W LIPNIE (zobacz więcej)
L.p. |
Zadanie |
Forma |
Odpowiedzialny |
Termin |
1 |
1. Omówienie organizacji przebiegu pracy wychowawczo, -dydaktycznej: statut, programy, ramowy rozkład dnia, wybór rady oddziałowej, inne zajęcia , zasady bezpieczeństwa, harmonogram i sposób organizacji uroczystości grupowych i przedszkolnych . |
Zebranie grupowe |
Wychowawczynie grup i dyrektor. |
Wrzesień
|
2 |
2. Podsumowanie diagnozy wstępnej. Omówienie osiągnięć i niepowodzeń dziecięcych. Przedstawienie wyników badańi , kierunki do dalszej pracy. |
------//-------- |
-----///----- |
Listopad
|
3 |
3. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej za I półrocze. |
-------//------ |
-----///------ |
Luty
|
4 |
4. Podsumowanie całorocznej pracy wychowawczo-dydaktycznej wraz z omówieniem pracy wychowawczo-dydaktycznej w II półroczu. Problemy wynikające z realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych. Organizacja zakończenia roku szkolnego. |
-----//-------- |
-----///------ |
Czerwiec
|
5 |
Bieżąca informacja dotycząca rozwoju dziecka. Udzielanie informacji o możliwościach działaniach pomocniczych w zakresie występowania trudności wychowawczych - określenie jednolitych działań . Porady specjalistów, konsultacje ze specjalistami, pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej. |
Kontakty indywidualne z rodzicami |
Wszyscy nauczyciele , specjaliści do udzielania konsultacji i porad. |
Cały rok szkolny |
6 |
Prezentowanie aktualnych tematów , zagadnień dydaktycznych, propozycje zabaw i ćwiczeń. Wystawa prac dziecięcych, gazetki dla rodziców, ulotki, aktualizacja strony internetowej. |
Przekaz informacji |
Wychowawczynie grup, dyrektor, zespół ds. promocji |
Cały rok szkolny
|
7 |
Umożliwienie rodzicom obserwacji zachowań i osiągnięć dzieci Dostarczenie możliwości współpracy z dzieckiem, wzmocnienie więzi. |
Zajęcia pokazowe. |
Wychowawczynie grup. |
W miarę potrzeb |
8 |
Pomoc w organizacji uroczystości , poczęstunek i inne działania wynikające z potrzeb. |
Pomoc w organizacji uroczystości i imprez , przygotowanie dzieci do udziału w konkursach itp. |
Rady oddziałowe nauczyciele grup |
W miarę potrzeb |
9 |
Przeprowadzenie warsztatów skutecznej komunikacji rodzic-dziecko-nauczyciel – wyznaczanie granic.
|
Wspiranie rodziców |
Dyrektor, nauczyciel, terapeuta, psycholog, |
Grudzień
|
10 |
Podsumowanie współpracy z rodzicami, wyniki, wnioski. |
Sprawozdanie |
Dyrektor, przewodni-czący rady rodziców. |
Czerwiec
|
11 |
Konkursy , kiermasz, wycieczki, teatrzyki, |
Współudział rodziców w pracach na rzecz przedszkola |
Zespół ds. promocji, dyrektor, rada rodziców |
W miarę potrzeb |
-
Władze lokalne - Urząd Miasta w Lipnie
-
Spotkanie z Patronką Przedszkola
-
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w Lipnie
-
Współpraca z psychologiem na życzenie rodziców
-
Spotkanie z policjantem w przedszkolu
-
Spotkanie z aktorem – teatr w przedszkolu
-
Spotkanie z ratownikiem na basenie - MOSiR
-
Spotkanie z lekarzem w przedszkolu
-
Współpraca z Biblioteką Miejską w Lipnie
-
Współpraca z Miejskim Centrum Kulturalnym
-
Udział w uroczystości ,, Kubusia Puchatka”
-
Udział w spartakiadzie sportowej
-
Udział dzieci w proponowanych konkursach
-
Współpraca ze Szkołą Podstawową nr 5 w Lipnie
-
Wycieczki do zakładów punktów usługowych ( np. Bank, ...)
-
Wycieczka do siedziby Straży Pożarnej w Lipnie
-
Udział dzieci w wycieczce autokarowej do Teatru , Heppy Parku.
-
Organizacja zbiórki słodyczy lub książek ,, Paczka dla potrzebujących”
-
Przy współpracy z rodzicami przystąpienie do programu ogólnopolskiego ,, Mamo, tato wolę wodę” i ,, Kubusiowi Przyjaciele Natury”.
-
Współpraca z Sanepidem ,, Program Czyste powietrze wokół nas”
-
Współpraca z Rodzicami ,, Poczytaj nam mamo w przedszkolu”
...............................................................................................................................................................................................................................
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA nr 3 w Lipnie
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U ,Nr 168, poz. 1324)
Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw ( Dz. U. Nr. 56 poz, 458)
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dz, U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
Statut Przedszkola nr 3 w Lipnie
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole nasze jest placówką nastawioną na rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości . Dążymy do tego , aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy o potrzeby dzieci i rodziców .Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola .
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne . Zrobimy wszystko aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne. Stworzymy warunki do harmonijnego rozwoju , do bycia samodzielnym , i otwartym na nowe doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci dostaje klucz do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania. Bo bajka i baśń jest magicznym lustrem pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to co wydaje się trudne i nie do pokonania.
O NASZEJ PLACÓWCE
Placówka zlokalizowana jest na obrzeżach miasta. Mieści się w wolno stojącym, parterowym budynku. Ogród przedszkolny jest duży zielony oraz jest wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych.
Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie okolice przedszkola. W przedszkolu funkcjonują dwie grupy, mieszane wiekowo (dzieci 3-4 letnie i 5-6 letnie),
Przedszkole zatrudnia 10 pracowników, w tym 4 nauczycieli (w tym dyrektor) i 6 pracowników administracji i obsługi.
BAZA PRZEDSZKOLA:
Placówka posiada 2 sale dydaktyczne (wyposażone w meble dostosowane do wzrostu dzieci i do właściwego ułożenia na nich pomocy).
Ogród przedszkolny bogaty w ozdobne krzewy i drzewa, wyposażony w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu.
Zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne
Wszystkie sale przedszkolne posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik do obserwacji przyrodniczych, kącik książki, itp.
WARUNKI PRACY
Nasze przedszkole jest kolorowe i bajeczne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i bezpieczne zabawki.
Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu.
Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY
Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zajęć, są dobrze przygotowane merytorycznie, metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
Nauczycielki ściśle współpracują z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola.
Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
· Ciekawe świata
· Ufne w stosunku do nauczycieli
· Radosne
· Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
· Uczciwe i prawdomówne
· Odpowiedzialne i obowiązkowe
· Kulturalne i tolerancyjne,
· Świadome zagrożeń,
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
Wykazuje:
· Motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego
· Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
· Umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
· Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości
· Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
· Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
· Wszechstronny rozwój dziecka,
· Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
· Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
· Wspieranie rodziców celem osiągnięć przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole
· Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
· Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
· Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
· Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
· Zebrania grupowe,
· Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
· Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy, Dzień Babci i Dziadka, itp.
· Konkursy, wycieczki,
· Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych,
WSPÓPŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
· Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
· Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
· Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
· zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego
Współpracujemy z :
Komenda Powiatowa Policji
Państwowa Straż Pożarna
Szkoła Podstawowa nr 5 w Lipnie
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Kulturalne
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
Powiatowy Urząd Pracy
Urząd Miasta Lipno
Teatr ART-RE w Krakowie
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Lipnie
Najważniejszym zadaniem naszej działalności jest zapewnienie naszym wychowankom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji, i poszanowania ich praw. Poprzez systematyczne rozpoznawanie potrzeb naszego środowiska, doskonalimy jakość pracy naszej placówki.
Nasze motto „ Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
...................................................................................................................................................................................................................
PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKA
Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
3) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4) poszanowania jego godności osobistej;
5) opieki i ochrony;
6)poszanowania własności;
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat;
8) akceptacji jego osoby;
W Przedszkolu Miejskim nr 3 wychowanek ma prawo do:
-
zdrowego jedzenia,
-
zaspokojenia ciekawości i poznania otaczającej go rzeczywistości,
-
zaspokojenia potrzeb rozwojowych, a szczególnie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji,
-
badania i odkrywania,
-
kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabaw,
-
rozwijania swoich zainteresowań i własnych możliwości twórczych,
-
decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zdania, sądów i oczekiwań,
-
poznawania, nazywania i wyrażania własnych emocji.
W naszym przedszkolu wychowanek ma obowiązek:
-
nie oddalać się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej,
-
przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie,
-
zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne,
-
nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy sam nie ma na nią ochoty,
-
po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy,
-
umieć dzielić się z kolegami zabawkami,
-
szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów,
-
nie przeszkadzać odpoczywającym
-
zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dlaczego wychowanie przedszkolne jest tak ważne?
Okazuje się, że :
- Zdolności intelektualne człowieka kształtują się przede wszystkim w pierwszych latach życia;
- Wczesna edukacja przedszkolna jest najskuteczniejszą metodą wyrównywania szans edukacyjnych;
- Umiejętności, które małe dzieci nabywają w przedszkolu owocują w szkole lepszymi wynikami;
- Zajęcia w grupie przedszkolnej pomagają w rozwijaniu dojrzałości emocjonalnej, uczą pokonywania niepowodzeń, rozwijają samodzielność, wpływają na właściwe kształtowanie relacji z innymi ludźmi;
- W przedszkolu, w trakcie zabawy w grupie , dzieci intensywnie uczą się i zdobywają nowe sprawności;
- Nauczyciel przedszkola ma okazję do profesjonalnej obserwacji wychowanka, ewentualnego zauważenia niepokojących objawów i w efekcie korygowania zaburzonych funkcji dziecka.
Biorąc pod uwagę ww. aspekty uznano, że inwestowanie w edukację przedszkolną jest krokiem w stronę lepiej wykształconego społeczeństwa.
Oceniając gotowość dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego trzeba uwzględnić rozwój wszystkich sfer, tzn. umysłowej, emocjonalnej, społecznej i motorycznej.
Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej
- Powinno znać :
- swoje imię i nazwisko;
- adres zamieszkania;
- imiona rodziców;
- nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują;
- nazwy dni tygodnia, pór roku;
2. Powinno umieć :
- prawidłowo trzymać ołówek ( pomiędzy palcami : wskazującym, środkowym i kciukiem);
- posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką ( prawą lub lewą);
- kolorować obrazek bez wychodzenia za linię;
- narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji;
- poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki literopodobne;
- lepić z plasteliny, masy solnej …;
- ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej;
- sprawnie wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne np. skakać na jednej
nodze, rzucać i łapać piłkę;
- samodzielnie się rozbierać i ubierać;
- zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki;
- odróżniać prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko;
- wymienić kilka różnic w dwu podobnych do siebie przedmiotach lub obrazach;
- grupować przedmioty według barwy, kształtu, wielkości itp.;
- sortować znane przedmioty lub ich obrazki według określonej kategorii np. : owoc, zwierzęta, zabawki;
- wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy;
- złożyć w całość widokówkę pociętą na kilka części;
- dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy
wspólnej, np. krowa- mleko, liść- drzewo;
- odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, odgłosy zwierząt;
- odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego, np. ( - . - . ), ( - - - - );
- dokonać analizy ( podzielić wyraz na sylaby), np. lo – ko –mo - ty - wa;
- dokonać syntezy ( złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami;
- wyróżnić głoskę ( zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu;
- zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne, np. : bułka-półka, Tomek- domek;
- swobodnie liczyć do 10 także wspak;
- policzyć elementy w zbiorze i powiedzieć, ile ich jest;
- dodawać i odejmować na konkretach, np. : patyczkach lub palcach do 10;
- porównać ze sobą dwa zbiory, powiedzieć gdzie jest więcej, a gdzie mniej;
- opowiedzieć, co przedstawia dany obrazek;
- poprawnie wymawiać wszystkie głoski oraz dłuższe wyrazy, np. : hipopotamy, kaloryfer;
- budować zdania poprawne pod względem gramatycznym;
- przez dłuższą chwilę skupić się na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki;
- zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek;
- zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej;
- doprowadzić rozpoczętą pracę lub zabawę do końca;
- posprzątać po sobie po zakończeniu pracy lub zabawy;
- podporządkować się poleceniom;
- wykonać 3-4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego;
- bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami;
- łatwo nawiązać kontakt z dorosłymi i rówieśnikami.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wyrabianie obowiązku i odpowiedzialności u dzieci
Na pewno każdy z Rodziców chce aby jego dziecko było pilne i odpowiedzialne, gdy pójdzie do szkoły. Należy zacząć już teraz przydzielać mu drobne obowiązki i dopilnować by sumiennie je wypełniało.
Przy podejmowaniu decyzji jakie obowiązki przydzielać swojemu maluchowi, zastanów się:
-
Czy dziecko dobrze rozumie, czego od niego oczekujesz? Jeśli np. chcesz nauczyć ścielić łóżko, zróbcie na początek razem, by nauczyło się prawidłowo układać pościel. Wkrótce okaże się że, to łatwe i dziecko samo świetnie poradzi sobie z tym zadaniem.
-
Czy ma dość siły by wykonać zadanie? Dziecko może np. sobie świetnie poradzić z rozwieszaniem drobnych części prania, np. bielizny, skarpetek... Przy okazji ćwiczy umiejętność sortowania przedmiotów. Ale z rozwieszaniem pościeli sobie nie poradzi, przekracza to jego możliwości. Nie przeniesie też prania z miską.
-
Zapytaj dziecko, co chciałoby robić. Może dziecko marzy o pomaganiu w przyrządzaniu posiłku, albo odkurzaniu pokoju, bo te czynności kojarzą mu się z dorosłością.
-
Nie dopuść, by dziecko znudziło się obowiązkiem. Gdy zauważysz pierwsze oznaki znudzenia uatrakcyjnij zajęcia, dodając do nich nowe elementy. W miarę jak radzi sobie z wykonywanym zadaniem, powierzaj mu inne, bardziej ambitne.
-
Dbaj o motywację malucha. Niech wypełnianie obowiązku kojarzy mu się z przyjemnym finałem-np. pochwałą przy całej rodziny lub przyjaciół, rosnącym zaufaniem rodziców, ulubioną zabawą.
-
Nie oczekuj od dziecka perfekcji. Nie strofuj go, że nie wykonało swojej pracy idealnie. Doceń i pochwal jego wysiłek ,, robisz to znakomicie”.
Nauczyciele grupy młodszej.